Startprosjektet

13 September 2013

Det er litt rart og skrive siste tråden på «Historien» om den nye starten.
Den siste dugnaden var å legge på bark foran i skråningen. Den ble det bruk for første dagen allerede… En svenske havna midt nerri renna. Totalt sett kosta bark og leie av maskiner rundt drøye 20.000 kroner, men det var verd det. 31 August ble starten offisielt åpnet av Trond Kjeldsen. Været var ikke akkuratt særlig bra, men vi fikk gjort det beste utav dagen tross alt. Etter pølsespising, lotteri og åpning av Trond, var det Akroshow og heli lift fra starten. Isteden for tandemturer ble det gitt bort 5 heli turer ifm med lotteriet. På kvelden var det fest på skolen med middag og dans. Noe tilårskommet band..men det var en trivelig fest. Noen holdt det gåendes helt til morran!
Som prosjektleder for dette gjenstår det bare og takke alle som har bidratt til den flotte starten vår. Allerede i skrivende stund ser det ut som om vi bryter flystedsrekorden med antall turer !
Hilsen Tore Flåten.
Nå gjelder det bare og holde starten godt vedlikeholdt. Veien er intill videre kun åpen for 4 hjuls trekkere.

Grøtterud_barken_utlagt

En liten video fra åpninga

https://vimeo.com/73640014

 

 

 

 

Tore_vei_ferdigTirsdag 23.Juli 2013.
En merkedag for Grøtterud da siste rest av veien ble ferdig.

Entreprenør har de siste dagene utbedret partiene vi ikke var fornøyd med, laget møteplass, større parkering, ryddet langs kantene, gruset hele strekningen og nedre parkering, lagt ned stikkrenner og lagt på freset asfalt i brattbakken. Inntil videre tillater vi kun 4WD opp bakken.
Målet er å åpne for alle biler, men vi må se ann hvordan asfalten setter seg i bakken.

.

CaptureBefaring entrepenør 8 Juni !

I dag hadde vi befaring ved entrepenør Kim Steinsholt og Lars Bonden Lars Kåre Eide.

Følgende ble avtalt. 1. Kjøre opp et par lass med jord for å fylle hull etc på starten.
2. Ferdigstille og utvide parkering oppe slik at vi kan parkere på begge sider. Det vil da bli plass til ca 15 biler.
3. Utbedre veien på platå. Ta på mere stein og planere / gruse, samt lage en møteplass.
4. Legge freset asfalt i de 200 meterne med hard kneik.
5. Rydde opp langs veien / pynte opp.
6. Fjærne en knaus i brattlia så det er mulig å se møtende biler.
7. Legge en eller 2 stikkrenner i bunn av den bratte bakken for drenering.
8. Gruse i bunn av den bratte bakken på den nedre parkeringa, oppe.
9. Flytte bautastein noe mere innover for å ikke være i veien på hovedlanding

Øvrige ting som gjenstår.
Ferdig stille oppslagstavle med flystedsinfo og sponsor logoer.
Fylle på med bark i skråninga etter start
Fylle på med jord der det er litt dumper på start

ÅPNINGS FEST 31 AUGUST!

Dugnad hovedveien 5 mai !
gjengen midgre nedre4

 

 

 

 

 

 

 

 

I dag ble det ryddet 300 meter med vei slik at det er mulig og komme opp til den gamle hoved parkeringa . Det betyr NC er i boks mht transport opp !

Takk til dugnadsgjengen, som stilte opp på meget kort varsel ( kun 24 timers varsling..og 15 stk kom ! Imponerenes
Mvh Tore

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Spiring på den nye starten, 3 mai!
gras

oppslag

 

 

 

Kort tur oppom grøtterud. Spiring har begynt , men er kun i startfasen. Veien opp er ille men noe bedre siden det har tørka opp. Trur vi kan få den kjørbar med 10 mann, og en tur opp med krafser og river . ( flytte høye steiner og fylle hull). Super takk til Atle Veie supersnekker for super travle.

 

En milepæl er «formelt nådd» søndag 28 april.
trond
Trond Kjeldsen og Tore Flåten hadde i dag møte med veistyret sin formann, Knut Svalheim. Vi hadde et hyggelig møte på gården til Knut og fikk til og med omvisning på gården som er fra 1500 tallet !.   Vi har i dag underskrevet en ni års leieavtale på veien.  Vi betaler da en fastpris hvert år som blir regulert iht pris stigning. Dersom veien av en eller annen grunn blir stengt vil vi betale en mindre pris. Men bruker vi veien mye ( dvs at vi har fler enn 1000 turer flydd i en sesong,  betaler vi 15 kr ekstra per flytur over dette).
Med underskriftene i dag er alt det formelle mht start prosjekt i boks.
Vi har også andre hyggelige meldinger på lur.. men de holder vi på lur litt til…

 

Kort tur oppom 23 april

 

midtre parti noen skader 30 meter-1

øvre område ved bekken ca 100 meter dårlig særlig over bekken-1

Oppslagstavla er nærmest ferdig. Spiring er ikke kommet i gang siden det fremdeles er rimelig kaldt. Noe av starten er noe skadet av regn og små bekker, men ikke noe alvorlig.  Veien opp har rundt 300 meter fordelt på tre områder  som er ikke mulig og passere med vanlig bil.

tavla-1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Status 19 April, Kort befaring

CaptureAtle har jobba bra! Oppslagstavle er oppe og står. Bare «taket» gjenstår på tavla !

Starten er nå veldig bløt etter kraftig regn. Nå må man absolutt ikke tråkke her oppe. Spiring er ikke startet. Men med sol i helga håper jeg at det skjer noe. Veien opp er nå betraklig værre pga snøsmelting. Trur vi blir avhengig av at piloter tar med seg 4×4 ifm nc! Veien opp fra dalen er i ferd med å bli ødlelagt igjen, siden vannet på noen steder nå finner leie i veien og over veien. Jeg åpnet opp de sluk som var mulig på vei ned i dag, men vi burde kansje hatt en runde med en hel gjeng… Tore

 

Status 15 April

På Søndag 14 april ble det gjennomført en ekstra dugnad for å rydde skogområdet bak HG rampa og oppover mot PP2 starten.

Vi felte en god del store trær slik at det vil bli noe mindre turbulens og at vi får åpnet opp området ennå mere.

Se video !


planderingStatus 9 April
Starten er ferdig sådd til og stengt av. Kun PP3 start / Rampa skal brukes.
Intill videre er veien åpen opp til Grøtterud. ( Må ha 4 hjulstrekker + litt bra klaring til bakken)

Status 4 april
Johann Grimholt, Lene Einarsen og Kenneth Snekkestad gjorde seg ferdig med såing og tromling.
Takker for at dere tok dette såpass på sparket !

Status 3 april
Johnny Mortensen, Johann Grimholt og Tore og Michiel har holdt på det meste av dagen og planert starten og sådd til toplanding og halve hoved starten.

Det sådde området er stengt av, men øvrige starter kan brukes. Dvs vestre del av hoved starten + rampa.
I morra blir det tromling av det sådde området. Da er det bare og håpe på litt mere varme og litt regn etter hvert.
Vi venter litt med vestre del av hoved starten siden den er for myk til å planere / så. Håper på en dugnad til helga slik at vi kan få tråkket starten noe hardere. Grunn til at den er noe myk er vann i myrjorda under. Kommer varmen vil det nok hardne til..

 

Status 2 april 2013

I dag har vi hatt befaring anleggsgartner Mortensen Johann Grimholt som jobber på Gofbanen i Larvik.

I morra skal vi opp med en plen planerer og planere den østre del av hoved starten og topplandinga som nå også har fått jord. Da sperrer vi av dette området. I overimorgen blir det såing. Den vestre del av hoved starten må tørke en ukes tid fordi det er mye myk / fuktig myrjord under. Så blir denne også sådd..når det er klart.   Siden Johnny Mortensen er rimelig fiskeintressert bytter Waterproof flyfishing ut fiske i bytte mot gressplen. Så gressplen er sponset av Waterproof flyfishing, og han som driver det kjenner jeg rimelig godt
Nå trekker entrepenør seg ut og vil ta en oppshinings jobb når snøen er gått. Parkeringa oppe er ikke helt hundre og vi må prøve og få den noe bedre før pinsetreffet.  Vi trenger noe mere stein + et par lass med grus til…. Men vi maser ikke mere med det ennå…
Samtidig takker vi Kim Steinsholt og Bonden + arbeidskara for flott jobb !

 

Status 1 april 2013
Det er blitt kjørt på jord på start, samt planert ut.
Veien opp er blitt gruset, bortsett fra den bratte kneika.

I den bratte kneika skal vi «investere» i freset asfalt. Da må vi time det inn mht asfalt arbeide i nærheten. Dvs at vi anbefaler kun 4 hjuls trekkere opp inntil videre. Det som skal skje neste ukene er å legge på jord på topplanding, fin planere start for såing. Så stenger vi starten og sår så fort det blir varme nok til det.

 

Status 22 mars 2013

Entreppenør har fått kjørt på det som er av myrjord på start. 60% av start + 100% av topplanding er dekket av jord. Håper og kunne få opp mere jord rett over påske..eller i påska.Veien er brøytet og klargjort for mere transport av jord opp til uka. Vi krysser fingrene for at dette går bra.

Siste video:

 

Status 15 Mars 2013

Start ferdig sprengt og planert. Topplanding nesten ferdig med topplag av jord. Parkering ferdig fremme. Veien ferdig opp til start.

 

Det som gjenstår er og fylle igjen med noe finere stein fra steinbrudded ved den gamle parkeringa. ( Ca 10 lass) . Så håper vi på at entrepenør tar sjansen på og kjøre opp jord fra dalen om en ukes tid.

 

Starten tar form !

Starten tar form !

Er vi heldige er starten nærmest ferdig om et par tre uker. Det siste som da gjenstår er å få gruset veien og parkering + såing selvfølgelig + + divese små prosjekter som oppskagstavle mm

Var på en befaring i dag, se video

 

Status 11 Mars 2013

Var på en befaring i dag,

 

Status 8 mars 2013

Arbeidet har startet opp igjen i denne uka.

Steining av hovedveien frem til start er ferdig oppe på platået denne uka. Dvs at veien er kjørbar frem til start med fire hjuls trekker.

Første bil fremme på start i dag ! Knausen på topplandinga forsvant også i dag…

Jeg vil bare presisere at veien ikke er åpen for noen andre enn entrepenør.

Denne uka er også selve starten grovplanert og en grundig befaring skal skje mandag neste uke. Noe sprenging av midtre start gjenstår.

Målet er å få opp «masse» ( leire / jord) fær tælen går i veien. Vi vet ikke om det går for veien opp er jævlig.. Men vi får håpe.

Om vi får starten klar til NC blir spennede og se. Men vi vet at hoved grusveien ihverfall ikke blir klar ( fra hvittingfoss og opp, som ble skadet av regnevær i fjør høst)

 

Status 18. desember 2012: Vestre start er sprengt ferdig og veien opp til starten fra hovedveien (grusveien) er snart ferdig. Det gjenstår et par hundre meter før start.

 

Det har vært en drøy ukes pause, og noe ble gjort i forrige uke, men så kom det en halvmeter snø i foregående helg og satte stopper for jobbiinga.

Det som gjenstår er sprenging av midtre start, bli ferdig med parkering og topplanding ( skave av ). Snakket med Kim Steinsholt som er ansvarlig for jobben

og han ville fortsette i Januar og gjøre seg ferdig det som gjenstår. Så dersom det ikke kommer uhorvelig med snø, så vil han brøyte veien og fortsette.

Borrrig og dumper står der oppe … Det var positivt nytt siden vi trodde at det var slutt siden kong vinter gjorde entre. Men for entrepenør er det greit å ha noe og tusle med

når det er stille på andre prosjekter. Helgidvis har vi fastpris på jobben….

Dersom entrepenør klarer og bli ferdig med grovjobbing på nyåret vil det gjenstå følgede til våren.

  1. Veistyret må reparere grusvei opp til grøtterud
  2. Entrepenør skal kjøre på leire og jord (som ligger ved landing) ca 30-40 lass må minst opp, samt såing av jorda.
  3. Grusing av veien.

Vi ønsker alle en god jul og et godt nytt år. Mer info på nyåret

 

Status 24 November 2012

Nå har man begynt å sprenge på starten. I skrivende stund er avlastningen på østre PP2 start sprengt. Neste uke blir det og sprenge seg ferdig framme på start.

Deretter blir det å transportere stein bakover på de siste 350 meter med vei som ikke er påbegynt.

Slik det ligger ann nå satser entrepenær og bli ferdig med vei og sprenge start. Til våren blir det å kjøre på med leire og jord og så til.

Usikkerhets faktoren ligger nå på når veistyret vil utbedre veien fra hvittingfoss og opp.

Veien er kjøbar med firehjulstrekker, men ikke egnet til å frakte masse på.

For å være realistiske tror vi ikke alt blir ferdig før på forsommeren. Det spøker kansje litt for å kjøre NC på den nye starten siden det ikke er mulig og kjøre opp med busser.

Men vi får se hvordan det drar i vei.

I forrige uke var jeg oppe et par turer.

 

Befaring med Trond lørdag 24 nov

Første salva er sprengt fremme

Status 15 November 2012

Første milepæl oppnådd. Veien opp til platået er kjørbar med maskiner.

Kim Steinsholt entrepenør , ved Lars K Eide «Bonden» har kommet seg opp den værste vei traseen. 200 meter vei opp til platået er kjørbar med dumper. De har måttet sprenge et par områder for å få veien plan nok. Neste uke blir det og grave veitrase frem til start med gravemaskin. Så kjører de borr rigg frem til start. Så blir det en ukes sprenging og planering for så og dra stein tilbake på veien og lage veien ferdig. Høres enkelt ut..men masse jobb gjenstår.

Se video
Status 8 November 2012

6 November ble gravmaskin kjørt opp og graving på vei frem til start er startet opp. Målet er at man skal ha klart og lage vei trase frem til start i løpet av de neste to til tre uker.

Så blir det sprenging og planereing neste par uker etter dette. Siden hovedvei ned til Hvittingfoss er i veldig dårlig forfatning, blir det sansynligvis ikke mulighet og kjøre opp jord og leire til start i år.

Dette planlegges neste vår etter at hovedveien er utbedret.

15 Oktober 2012

 

Status september 2012

Planleggingsmøte er avholt med entrepenør og planlagt oppstart av veiprosjekt / ny start er i begynnelsen av november 2012 ( etter at elgjakta er ferdig)

Dette er «litt for spennede» mht hvor mye snø som eventuelt vil komme, men vi krysser fingrene og håper på lite snø slik at dette ikke blir noe hinder.

Men nå er ihverfall alt på stell og vi håper at alt går som planlagt. Siste finpuss av tippemiddelsøknad skal være ferdig før oppstart…

Ellers har vi søkt om noe mere midler fra DNB nor, for fase 2 av prosjektet. Dvs «utsmykning» av anlegget med varmebu/gapahuk , grillplass og benker osv .

 

Status 20 Juni 2012

Prosjektplan (tegninger osv osv) er godkjent i Kommunestyret. Teknisk byggesøknad er godkjent.

Da er alt det formelle på plass for å kunne starte. Tippemiddelsøknad vil bli sendt inn snart.

Det skal bli avholdt fremdrifts / plan møte med entrepenør. Plan er å starte på prosjektet til høsten slik at starten blir offisielt åpnet neste vår.

Juhuu…

Tore

 

Status mai 2012

Behandlinga i kommunen har drøyd ut. Men vi håper nå på endelig godkjenning 10 Juni. Positivt siden sist gang er at vi har fått inn ytterligere 105.000 kroner fra DNB Nor fond.

Vi holder nå på med tippemiddelsøknad og planlegger og få den i boks rundt 10 Juni. Positivt etter høringsrunden i mars / april er at ingen instanser som vegvesen / kultur minne/ grunneiere osv har hatt noen innvendinger.

Litt avhengig av entrepenør så tror vi på oppstart i sommerstid / høst. Men at vi får ferdig grov jobben / planering og såing i år, og at starten står ferdig neste vår grønn og fin er nå rimelig sikkert..

Tore

 

Siste nytt November 2011

Dugnaden gikk som smurt og veitrase , parkering oppe ved start samt topplanding er hugd og ryddet. Da er alt klart til å starte med veibygging og sprenging til våren.

Byggepapirer og søknader som trengs, er sendt til Kommunen. Vi regner med avklaring i løpet av mars. VI håper at behandlinga i kommunen ikke drøyer ut. Dersom alt går som det skal håper vi på oppstart i april / mai 2012.

Men det avhenger selvfølgelig av Kommunen… La oss krysse fingerne og håpe alt går greit.

Takker samtidig alle som bidro til dugnad. Til sammen ble det ryddet 550 meter vei og topplanding/parkering. Omtrent 5000 m2…og ca 350 timers jobbing.

Det vil bli nye dugnader til våren. Så dersom du gikk glipp av høstdugad..får du flere sjanser.

Det vil i hovesak bli finplanering av start området / tilsåing etc. Alt grov arbeidet skal gjøres med maskiner . Men vi må regne med noen dager med dugnad uansett.

I tilegg til selve planeringa , skal vi sette opp oppslagstavle på start og landing med flystedsinfo + sponsor tavler osv. Så det blir nok å henge fingrene i .

Vi ser forresten ut etter typiske vegvesen benker for å lage litt bedre «sosialt» miljo på starten. Har du noe som du vil bli «kvitt» så ta kontakt.

Tore

 

Siste nytt Oktober 2011

Vi er nå ferdig med grunnarbeidet for søknad via kommune. Start / landing er målt opp med nøyaktig GPS. Vi forventer prosjektet formelt godkjent på nyåret / våren. For å spare litt tid til våren har styret besluttet å begynne med hugging av veitrase helgen 5 og 6 november og en eller to helger til avhenging av fremdrift / vær.

Selv om ikke saken er formelt godkjent har vi sjekka med kommune og idrettskonsulent mht søknadsbehandling/tippemidler. De har ingen motferestillinger mht planlagt «vei oppstart». Slik styret ser det er det svært lite sansynlig at prosjektet ikke blir godkjent nå.

Målet er nå å få hogd den første kneika den første helga, så ta resten av veien og parkering frempå start helga etter.

Planlagt oppstart mht sprenging og vei blir så fort det er fremkommelig til start på våren.

Når det gjelder dugnad, se eget oppslag om dette !

DA ER VI I GANG..ENDELIG !

Tore Flåten HLSK

 

Siste Nytt ..Februar 2011

Styret har endelig blitt enige med Grunneier. Både grunneier og HLSK er fornøyd at vi endelig har blitt enige om pris og langvarig avtale (40 år)

Lise og Tore har vært i møter med Kongberg kommune og dessverre må det lages kommune-delplan. Det betyr at vi må lage eksakte kart over start / landing og vei. I tillegg til dette blir det en større høring mht interessenter i området. ( Friluftsråd, kulturminne-forening, vegvesen, naboer osv). Men vi tror det ikke blir noe show-stoppere av den grunn.

Vi har i ettertid av denne beskjeden vært i kontakt med landskapsarkitekt som skal hjelpe oss med prosessen. Dette betyr at det ikke blir bygging i år, siden søknadsprosessen tar ca 9 måneder. Dette betyr også ekstra utgifter på ca. 60.000 kroner.

Men lar vi oss stoppe av det da ?

Nei da, vi fortsetter med krum hals uansett. Men vi må samle inn ca 100.000 kroner til siden vi får denne ekstra kostnadsøkningen. Så her trenger vi din hjelp ! Dersom du ikke har kjøpt andel enda ..så vær så snill og få ut fingeren nå !

Men svært positivt er det at det etter all sannsynlighet blir eget luftsports-område over Hvittingfoss. Det betyr en sikring av prosjektet siden det da blir mer attraktivt å fly distanse herfra. Det blir da mulighet til å ringe Røyken og «åpne boks», og vi får 2100 meter å boltre oss på !!

Dette kan bety ekstra inntekter for HLSK. Vi har også fått tildelt NC i år i pinsen! Dette kan også bety litt ekstra kroner i kassa hvor overskuddet uavkortet vil gå til ‘startprosjektet’.

 

Ting tar tid ..men vi satser på ny start neste vår / sommer.

Tore

 

Fra tidligere:

 

Økonomi:

Styret i HLSK har i senere tid på nytt drøftet hvordan best mulig å ivareta klubbens økonomiske forpliktelser i forhold til flystedene som skal driftes, og da særlig i forbindelse med andre klubbers ønsker om å bruke HLSK’s flysteder til kursing og lignende.

HLSK’s flysteder, og da særlig Grøtterud byr på mange flybare dager gjennom året. Stedet ligger gunstig plassert i forhold til storbyene på østlandet, og er egnet for både nybegynnere og viderekomne, noe flystedsstatistikken bekrefter. Grøtterud er pga. stedets popularitet blitt det dyreste klubbeide flystedet i Norge, noe som har ført til at HLSK har måttet innføre finansiering gjennom årskort og brukeravgift. Til tross for dette går flystedet med underskudd hvert år, noe som har gjort gjentatte økninger av medlemmenes klubbkontingent nødvendig. HLSK vil fortsette å bære det økonomiske hovedansvaret alene.

Styret i HLSK har enstemmig vedtatt følgende:

1. Den gjeldende flystedsavgiften (for tiden kr. 40 pr.pers. pr. dag) betales av alle brukere uten årskort som benytter bil opp til start. Avgiften betales ved å sende sms før takeoff og følge anvisningene.

2. Kursing fra HLSK’s flysteder avtales med leder i HLSK, senest dagen før kursdagen.

3. Besøkende klubber kan kurse uten ekstra avgift, inntil 2 dager per kalenderår.

4. Dersom en klubb ønsker å kurse mere enn 2 dager perkalenderår, bes HLSK kontaktes for å inngå en samarbeidsavtale. Gjennom avtalenblir flysteddriftens eventuelle underskudd fra året før fordelt mellom HLSK og eventuelle samarbeidsklubber, og da i henhold til medlemstallene.

Styret.

 

—————-

Fra tidligere:

—-

En arbeidsgruppe innen HLSK har lenge jobbet med utbygging av Grøtterudstarten. Målet er å utjevne hele startområdet, få det gresskledd, samt etablere kjørbar vei helt frem. Nå begynner ting å ta form, og det ser ut som om prosjektet kan realiseres.

Vi er godt i gang med å skaffe de nødvendige midler, og det går så det suser!

Les om prosjektet her.

STØTT PROSJEKTET OG SE STATUS PÅ SPAREBØSSA HER!

Kontakt: Tore Flåten : tore.flaten@kongsberg.com

958 85 388