Spørsmål og Svar

Hva koster et paraglider kurs ?
Kursprisen finner du under kursinformasjon . Prisen inkluderer:
Praktisk og teoretisk opplæring til trinn 2, leie av utstyr under hele kurset, Medlemskap i Hvittingfoss Luftsportklubb og Norges Luftsportforbund, tredjemannsforsikring, kursdokumentasjon og bøker og årskort for flyging i Hvittingfoss.

 

Hvor lenge varer et kurs ?
Et helgekurs varer i ca. 6-8 helger, litt avhengig av været. Et intensivkurs varer i 1-2 uker.

 

Jeg har høydeskrekk, kan jeg fly?
Dersom man har normal angst for høyder, dvs at man ikke liker å stå på et stup å se utfor, og ikke får angstanfall eller andre fysiske problemer, så vil man som regel ikke være så redd i lufta, som man f.eks er på kanten av et stup. Dette fordi man får helt andre referansepunkter når man står på kanten av et stup. Når man har skjermen over seg har man trygghet og i luften blir alle referansepunkter annerledes.

 

Mange har høydeskrekk på en eller annen måte når man begynner å fly, men siden man har en gradvis øking av høyden man flyr i på kurs, så vil man bli helt trygg på utstyr og vinge, og angsten vil etterhvert forsvinne. Mange piloter liker fremdeles ikke å stå på et stupebrett på 10 m, men koser seg i paraglideren oppe blant skyene på 3000 m.

 

Hvor lenge, langt og høyt kan man fly ?
Etter at man har fått litt erfaring er det ikke vanskelig å være i lufta mange timer. Flyturer mellom 1-3 timer er ganske vanlige. Noen har flydd turer som varte i 6-8 timer. Man kan med gode varmluftstrømmer (termikkbobler) komme opp i 2-3000 meter.  Når man blir erfaren kan man fly på «tur». Da man man fly flere titalls kilometer. Norgesrekorden er over 2oo km !

 

Hvor flyr man?
Det finnes flere hundre flysteder i Norge, jevnt spredt over landet. Ta en titt på flysteder og sjekk om det er et flysted i nærhet.

 

Hvor gammel må man være?
18 år, eller fra fylte 15 år med tillatelse fra foresatte.

 

Er det farlig?
Ja, paragliding kan være farlig. Det gjelder å gjøre denne idretten så sikker som overhodet mulig. Dvs flyr man i værforhold som ikke er egnet for en paraglider, så kan det bli den mest farlige flymaskinen man kan være i lufta med. Dette betyr at risikofaktoren, på linje med mange andre aktiviteter, sterkt avhenger av pilotens valg. Bruker man vanlig flyvett ‘airmanship’, så gjør man paragliding mindre farlig.

 

Kan man fly tandem?
Ja, det finnes tandemparaglidere som er en stor utgave av en vanlig paraglider. En tandemskjerm kan bære 2 personer. Piloten henger bakerst og litt høyere enn passasjeren. Prisen er rundt 1500 kr.

 

Hvor og hvordan starter man?
Paragliding: Starten er som regel på en bakketopp eller et fjell. Det finnes også opptrekk med vinsj av forskjellige typer. Det skal være enten vindstille eller litt motvind på startstedet. Er det vind fra siden eller bakfra så starter man ikke. Man må da finne et annet sted, eller vente til vinden snur. Er det mer enn 5-6 m/s vind på start er det også vanskelig å starte. Man begynner med å legge vingen flatt på bakken i en bue. Deretter sorterer man alle liner og sjekker at ingen liner er ødelagte, eller har knuter eller floker. Så fester man raiserne til karabinene i seletøyet og sjekker at disse sitter fast. Skal vel litt mer her…..

 

 

4 tanker om “Spørsmål og Svar

  1. Tommy Boberg Larssen

    Heisann, lurer på hvor stor en paraglider er når man skal bære det med seg? har sett bilder av folk som går med de å ryggsekkene er jo enorme. er alle slik? og hvor mye veier en så svær sekk?

    1. Trond Seeberg Kjeldsen

      Hei. Sekken virker sikkert stor men den skal jo da også inneholde alt utstyret, en vinge på 30 kvm, seletøyet, nødskjerm, hjelm, instrumenter osv. Vekten er imidlertid ikke så ille, vanligvis veier den et sted mellom 15 og 20 kg. Men det finnes også lettvektsutstyr hvor man kommer ned i godt under 10 kg.

      Trond

      1. Tommy Boberg Larssen

        takker for svar 🙂 er lettvektsutstyr dyrere enn vanlig? er skjemene dårligere? er de vanskeligere å bruke?

        1. Tore Flåten Innleggsforfatter

          De er ikke noe dyrere. De flyr oftest noe dårligere enn en vanlig vinge. Lettvektsutstyr er gjerne for de som ønsker å gå toppturer og fly ned, eller har problemer med å bære tungt. ..eller ønsker seg et leketøy- Vanlig utstyr, spesielt sæletøy har som regel noe bedre innbygd sikkerhet for rompelanding og dragging på start.

Det er stengt for kommentarer.