Åpning av fareområder


Generelt

Bruken av fareområder (tidligere luftsportområder) er regulert av avtale mellom Avinor og NLF.
Info om fareområder på NLF
Avtalen mellom NLF og Avinor om bruk av fareområder finner du her

Litt historie: HLSK fikk etter en lang «kamp» opprettet luftsportsområder for PG/HG. Trolig de første i landet(?). Det er veldig viktig at muligheten med fareområder ikke skusles bort på grunn av uvettig bruk. Klubben eier selvsagt ikke luftrommet men vi håper på forståelse for at de prosedyrer vi har lagd, fulgt i en årrekke og på det viset forvaltet «boksene våre» godt også følges fremover. Vi må ha full tillitt til koordinatorene. Derfor anbefaler vi sterkt og forventer at all åpning av fareområder i Hvittingfoss området skjer i kombinasjon med bruk av PGBox.

Åpning av fareområder (heretter kalt bokser) kan kun gjøres av personer som bestått kurs for koordinator. For å «åpne» bokser i PGBox må man ha blitt tildelt rollen som «BoxAdmin» eller «BoxOpener» for Hvittingfoss boksene og kjenne prosedyren. Kontakt leder i HLSK får å få tilgangen som koordinator i PGBox.

For tiden har vi fem bokser som kan åpnes, disse heter Hvittingfoss A, B, C, D og E. Default høyde for Hvittingfoss A og D er 4000 fot (1219 moh), for Hvittingfoss B, C og E 7000 fot (2133 moh). Høyden vi får kan variere fra dag til dag og oppgis i pgbox når boksene åpnes og i eventuell åpnings-SMS. 1 fot = 0,3048 meter.

Kart over Luftrom og bokser.

Fra juni 2020 benyttes https://www.pgbox.no til å forvalte boksene. Piloter som ønsker å benytte boksene melder seg inn og ut av boksene i pgbox.no når boksene er åpnet av en «boksåpner/koordinator». Man må først opprette en konto og aktivere den før man kan «Signe – in». Man kan her også abonnere på SMS varsling når boksene åpnes.

Krav til pilot og utstyr.

  • Bestått NLFs e-kurs for utøvere. Kurset finner du her.
  • Minimum PP4/SP4.
  • Instrument/app/kartverktøy med luftromsgrensene og kunne bruke dette.
    • Verktøyet skal kunne varsle deg når du nærmer deg grensene.
    • Tracklog skal forøvrig bevares i minst 30 dager.
  • Kunnskap om luftrom generelt og «boksene». Det vil si å ha satt seg inn i og memorert hvor grensene går.
  • Fungerende toveisradio med «NAK-frekvens»: 154.175 MHz.
  • Fungerende lett tilgjengelig mobiltelefon. Pilot må kunne besvare mobilen i lufta.
  • Elektronisk synlig i SafeSky Live
    • Info om SafeSky | A Traffic Awereness App for All Pilots
    • Dette kan blant annet oppnås ved å:
      • Installere SafeSky-appen.
      • XCTrack er også integrert med SafeSky. (Huk av «Send position to SafeSky» under «Preferences/Livetracking»).
      • App/instrument som kan sende til OGN (Open Glider Network). F.eks. SeeYou Navigator og Oudie N. Se hvordan her.
    • Husk ekstra batteribank. Apper spiser strøm.
  • Opprettet og aktivert brukerkonto i pgbox.

Før take-off

  • Kontrollere at instrument, radio og mobil fungerer.
  • Sette seg inn i dagens gjeldende høydebegrensning i boksene.
  • Melde seg inn (Sign-in) på aktuell «box» i pgbox. (Normalt: «HVIT / Hvittingfoss ASB»).
  • NB: Dersom det er satt et stengingstidspunkt for boksene – så er siste frist for «Sign-in» én time før stenging.

I lufta.

  • Lytte på radio med tanke på melding om å forlate fareområde(ne).
  • Følge med på andre i boksen. Hvis man ser flere pg’er som «drar ører uten grunn» , så er dette signal om å gå ned til under TMA grensen.
  • Hvis man får beskjed om å forlate boksene: Kvittèr til sender og send meldingen videre på radio. Trekk så ører for å gå ned. (PG).
  • Ved svikt i radiosambandet, gå ned til under TMA grensen.
  • Velge deg en «vertikal buffersone» slik at du ikke bryter grensene ved uventet stort/kraftig løftområde.
    • Generelle tommelfingerregler
      • Løft 1 m/s => Buffersone 100 m (dvs gå ut av løftet minst 100 m under høydebegrensningen).
      • Løft 2 m/s => Buffersone 200 m.. osv.

Etter landing.

  • Ved utelanding – endre status til «Landed» i pgbox og legg inn din posisjon. På det viset er det enkelt å se hvor andre har landet og du har større sjangs for å få transport tilbake.
  • Ved hovedlanding. Endre status til «Exit» i pgbox.
  • Det er viktig å endre status når man har landet. Boksene kan normalt ikke lukkes før alle har status «Landed eller Exit». Husk at det faktisk er en person som «holder vakt», uten å kunne gjøre så mye annet, så lenge boksene må holdes åpne.

Ja, det er mye å forholde seg til men med litt øving går dette helt fint 🙂